Monday, April 24, 2023

Preparing a Site Mechanical Engineer Course

 دورة إعداد مهندس ميكانيكا موقع

م. محمد عوض


محتوي الكورس :

الدرس الأول مهام مهندس الميكانيكا بالموقع

كثير منا يتخرج من الكلية ويصطدم بالحياة العملية وما بها من أحداث لا ترتبط إرتباط مباشر بما درسه . لذلك في هذا الكورس سنحاول جاهدين أن نكون حلقة الوصل التي يكتمل بها هذا العقد وندعوا الله أن يوفقنا في ذلك . 

الدرس الثاني تكييف مركزي dx

يعتبر التكييف من أساسيات  أعمال الميكانيكا بالموقع  التي أصبحت لا غني عنها في  حياتنا اليوميه ولا يخلوا أي مشروع من تلك الأعمال .لذلك سنوضح في هذا الفيديو  أنواعه  وخاصة أعمال DX كما أننا سنتطرق إلي كيفية إختيار أي من الأنظمة بالموقع .

الدرس الثالث تكييف مركزي نظام التبريد بالمياه المثلجة

من أشهر أنظمة التكييف المركزي نظام التبريد بالمياه المثلجة .. حيث يعتبر الماء وسيط التبريد المشهور في عالم التكييف .. ففي هذا الفديو سوف نتحدث عن الشبكات الموجوده في هذا النظام 

-  ودورة تبريد الشيلير" شبكة الفريون "

-  شبكة المياه المثلجة وملحقاتها

-  شبكة الهواء بملحقااتها

-  كما أننا سنتحدث عن وسيط التبريد  ولماذا تم إختيار المياه ؟ 

الدرس الرابع كيفية فهم اللوحات التنفيذية للتكييف المركزي 1

كيفية قرائة وفهم لوحات التكييف المركزي الجزأ الأول  هنتكلم النهارده عن إزاي نفتح لوحة الشوب درونج .. وإزاي نقرأها ... وإيه هي الأشكال إلي بتساعدنا علي فهم اللوحه  وننفيذها بسهولة ويسر .

وكمان هنتعلم مع بعض رقم اللوحه بيدل علي إيه ... وإيه الإختصارات إلي في اللوحات  وكيفية فهمها  والتنفيذ العملي علي أكثر من معدة وأكثر من لوحه.

الدرس الخامس كيفية فهم اللوحات التنفيذية للتكييف المركزي 2

هنستكمل في الفيديو ده الجزأ الباقي من اللوحات التنفيذية  "fan coil unit"  هنشوفها بتترسم إزاي ف اللوحات   .. ودخل الهواء إليها والخروج منها وتوزيعته في الفراغ المراد تكييفه .

وهنفتح  لوحات التفاصيل  الخاصه بأعمال التكييف المركزي .. وهنقراها  ونفهمها مع بعض . وكمان لوحه حصر المعدات الموجوده بالموقع  .. ودي من اللوحات المهمه إلي  هنشوفها مع بعض .. ونقراها خطوة بخطوة .

الدرس السادس كيفية التعامل مع "BOQ" جداول الكميات للتكييف المركزي

في هذه الحلقة هنتكلم عن جداول الحصر والكميات "BOQ" وإزاي نقراها ونفهمها  ... وعلاقتها إيه بالمواصفات الفنيه والرسومات التنفيذية  وإزاي تتعامل مع البنود إلي فيها ... وإزاي تتعامل مع البنود المستحدثة  ولو في إختلاف بين الرسومات وجداول الكميات بتتصرف إزاي .

الدرس السابع المبرد " chiller " فكرة العمل وأنواعه

يعتبر المبرد  أو الشيلير من أهم الأجزاء التي يعتمد عليها نظام التبريد المركزي .. لهذا سنوضح في هذا الفيديو فكرة عمله وأنواعه والفرق بين air cooled & water cooled 

كمان هنعرف إيه هي فكرة  absorption chiller ... وإيه هي العوامل إلي بتأثر ف إختيار الشيلير من بين جميع أنواعه في السوق . وطريقة تركيبه ف الموقع وإيه الإكسسوارات المطلوبه  لتركيبه بشكل سليم وأنظمة الحماية عليه .

لمتابعة  دورة إعداد مهندس ميكانيكا موقع من هناا

No comments:

Post a Comment

DMCA

Disclaimer for MEP Engineering Café (“MEP Engineering Café”) respects the intellectual property rights of others and expects its users to do the same. In accordance with the Digital Millennium Copyright Act of 1998, the text of which may be found on the U.S. Copyright Office website at http://www.copyright.gov/legislation/dmca.pdf, MEP Engineering Café will respond expeditiously to claims of copyright infringement committed using the MEP Engineering Café service and/or the MEP Engineering Café website.




DMCA.com Protection Status

Social Media

Find your book

Featured Post

 piping joints handbook Piping Joints Handbook Introduction This booklet has been written as an introduction to and a source of general info...